PSD2 SCA - Sberbank Online Banking a Smart banking

Více informací o PSD2 SCA

Strong Customer Authentication (SCA) je nový typ silného ověření klienta, které zavádí evropská regulace Payment Services Directive 2 (PSD2). Doposud používané ověřování transakcí je nahrazováno bezpečnějším SCA, které přináší tzv. dvoufaktorovou autentizaci. Pro internetové bankovnictví Sberbank Online Banking a mobilní bankovnictví Smart banking to přináší následující změny.

V těchto aplikacích využívaných podnikateli, firmami či korporacemi (netýká se běžných občanů) již nebudete používat elektronický klíč (token), ani podpisový certifikát. Oboje bude nahrazeno SMS ověřením. Do aplikace se budete nově přihlašovat pomocí PINu a SMS kódu, takto budete také potvrzovat své transakce.

Od vás budeme jen potřebovat, abyste si zaregistrovali telefonní číslo, na které vám budou chodit jednorázové SMS pro přihlášení a potvrzení platby. Pro spolehlivé doručování jednorázových SMS doporučujeme registrovat telefonní číslo českého operátora. Oproti elektronickému klíči (tokenu) tak získáte nejen vyšší zabezpečení, ale i větší pohodlí bez návštěvy pobočky. Tato změna bude probíhat postupně a vy se vše včas dozvíte prostřednictvím e-mailu, který vám pošleme.

Jak se přihlásit?

Využívám elektronický klíč (token) nebo podpisový certifikát

Před přihlášením si na hlavní stránce internetového bankovnictví zvolte záložku odpovídající Vámi užívané metodě (Elektronický klíč/ Podpisový certifikát). Poté se přihlaste tak, jak jste zvyklí. V případě elektronického klíče (tokenu) zadejte Vaše přihlašovací jméno a do druhého pole kombinaci PIN a jednorázového kódu z tokenu. V případě podpisového certifikátu zadejte prosím přihlašovací jméno a vstupní heslo. Pokud se Vám ihned po přihlášení zobrazila hlavní stránka internetového bankovnictví, vše proběhlo v pořádku a přechod na novou metodu po Vás zatím není požadován. Všichni klienti budou přecházet na SMS postupně, vyčkejte prosím, až Vás vyzveme k zadání telefonního čísla.

Přechod na SMS autentizaci

Pokud po Vás bude po přihlášení vyžadováno zadání telefonního čísla, zadejte jej prosím k dokončení přechodu na SMS autentizaci a ověřte jej pomocí jednorázového kódu zaslaným prostřednictvím SMS.

Přechod na novou bezpečnější metodu přihlašování a autorizace požadavku bude probíhat postupně. O přechodu Vás budeme informovat předem. Až Vám zaktivujeme novou metodu, budeme od Vás k dokončení potřebovat zadat telefonní číslo, na které Vám budeme zasílat ověřovací SMS.

Při přechodu na SMS autentizaci se Vaše přihlašovací jméno ani PIN nebo heslo nemění. (V případě původního přihlašování pomocí podpisového certifikátu si v rámci přechodu na SMS autentizace zároveň zvolíte nový PIN, který nahradí stávající heslo.)

Po přihlášení do internetového bankovnictví se Vám zobrazí formulářové okno, do kterého zadáte své telefonní číslo a předvolbu ve formátu „XXX“ nebo „+XXX“. Poté Vám bude vygenerován jednorázový kód, který odešleme na zadané telefonní číslo. Kód opište a odešlete tlačítkem potvrdit. Pokud SMS nedorazila nebo kód expiroval, zkuste SMS odeslat znovu. Také prosím zkontrolujte správnost zadaného telefonního čísla. Číslo můžete opravit pomocí tlačítka „Zpět“. Pokud SMS nedorazila ani po několikátém pokusu, postupujte pomocí tohoto návodu

Již využívám SMS autentizaci

Na přihlašovací stránce zvolte záložku SMS kód jako metodu přihlášení. Zadejte své přihlašovací jméno a PIN kód. Poté stiskněte tlačítko Pokračovat.

Poté Vám bude odeslána SMS s jednorázovým kódem. Kód prosím zadejte a ověřte pomocí tlačítka pokračovat. Pokud jsou zadané údaje správné, budete přihlášeni do internetového bankovnictví.

Pokud Vám nedorazila SMS nebo SMS kód expiroval, můžete vygenerovat nový kód pomocí odkazu nad tlačítkem Pokračovat. Pokud SMS nedorazila ani po několikátém pokusu, postupujte pomocí tohoto návodu

Autorizace požadavku

Pokud jste již přešli na SMS metodu autentizace, budou všechny platby a požadavky nově potvrzovány jednorázovým SMS kódem a stávajícím PIN kódem. Pokud Vám nedorazila SMS nebo SMS kód expiroval, můžete vygenerovat nový kód pomocí odkazu „Neobdrželi jste SMS? Odeslat znovu“ pod popiskem SMS kód:.. Pokud SMS nedorazila ani po několikátém pokusu, postupujte pomocí tohoto návodu

Co když..?

SMS s potvrzovacím kódem nedorazila

Důvodem neúspěšně doručené SMS zprávy s jednorázovým kódem může být problém na straně mobilního operátora, chybně uvedené číslo nebo nastavení mobilního telefonu. V případě zahraničního telefonního čísla nejsme schopni garantovat úspěšné doručení. Pro spolehlivé doručování ověřovacích kódů doporučujeme tedy registrovat telefonní číslo českého operátora.

Zkuste prosím postupovat následujícím způsobem:

  • Restartujte Váš telefon
  • Zkuste uvolnit místo v úložišti telefonu vymazáním několika SMS zpráv
  • Zkontrolujte, že je SMS odeslaná na správné telefonní číslo. Pokud Vám nedorazila SMS při autorizace Vašeho telefonního čísla, zkuste zadat číslo znovu..

V případě, že ani jeden z navrhovaných postupů nepomůže nebo si nepamatujete zadané telefonní číslo, neváhejte se obrátit na naši zákaznickou linku 800 133 444. V případě firemního bankovnictví zkuste v mezičase přístupy ostatních uživatelů ve Vaší firmě. Pro zadání domácí platby využijte mobilní aplikaci Smart Banking, pokud máte aktivováno. Platební příkaz je také možné vyplnit papírově na naší pobočce.

Chci změnit autorizační telefonní číslo

Pokud si přejete změnit telefonní číslo, na které Vám zasíláme ověřovací SMS, přihlaste se do internetového bankovnictví. Poté klikněte na tlačítko Nastavení v pravém horním rohu.

V levém menu zvolte možnost „Změna telefonního čísla“. Poté zadejte Vaše nové telefonní číslo a potvrďte tlačítkem „Pokračovat“.

Změnu potvrďte pomocí PIN a jednorázovým heslem odeslaným na Vaše nové telefonní číslo.

Využívám mobilní aplikace Smart Banking

Pokud využíváte mobilní bankovnictví Smart Banking a chcete si být jistí, že jej budete moct používat i nadále, ujistěte se, že máte nainstalovanou jeho nejnovější verzi. Starší verze aplikace nemusí po přechodu na SMS metodu autentizace fungovat. Pokud Vám například nelze autorizovat platbu, zkontrolujte prosím, zda máte nejaktuálnější verzi aplikace na Google Play nebo na App Store, v závislosti na operačním systému Vašeho chytrého telefonu.

Často kladené otázky

Proč to děláme?

Tokeny nesplňují legislativu (PSD2 SCA)

Co se ode mě očekává?

Budeme rušit tokeny a nahrazovat je SMS jednorázovým kódem

  • zajistit si telefon určený k autorizaci požadavku
  • přihlásit se do Sberbank Online Banking
  • zadat telefonní číslo určené k ověřování
  • ověřit telefonní číslo pomocí jednorázového SMS kódu
  • všechny výše uvedené body splnit do měsíce od výzvy k přechodu na novou metodu

Co mi to přinese za výhody?

  • vyšší úroveň zabezpečení
  • vyšší uživatelská přívětivost (ověřování pomocí telefonu, není třeba s sebou nosit token)
  • není třeba sledovat datum expirace tokenu

Proč není token v souladu s SCA?

Jednorázový kód generovaný tokenem se neváže přímo na přihlášení/ transakci

Do kdy musím na SMS autentizace přejít?

Do 1 měsíce od výzvy k přechodu na novou metodu

Co když odmítnu přechod SCA?

Přechod na novou metodu zabezpečení vychází z evropské legislativy (PSD2 SCA). Uživatelé, kteří si tuto SMS metodu neaktivují, se nebudou moct přihlásit do internetového bankovnictví po ukončení podpory tokenů a podpisových certifikátů. Pokud pak budete chtít obnovit přístup, kontaktujte Vašeho poradce.

Nemám k dispozici pracovní telefon, co s tím?

Pokud nechcete využít svůj soukromý telefon, požádejte zaměstnavatele o přidělení telefonního čísla.

Co se starým tokenem po přechodu na SMS metodu?

Token se přechodem na SMS ověřování zneaktivní a nebude možné se pomocí něj přihlásit.

Co dělat, pokud chci změnit telefonní číslo?

Pokud znáte stávající telefonní číslo, je možné ho změnit po přihlášení do Sberbank Online Banking. Pokud již nemáte stávající telefonní k dispozici, kontaktujte Vašeho poradce.

Možnosti kontaktování